Jenny: Sociala medier väcker nörden i mig

Sociala medier måste vara ett av tidernas mest uttjatade ord numera om ni frågar mig. Själv började min resa den 23 februari 2009 då jag skapade en användare på Facebook. Min skärm fylldes av främmande ikoner och vänförfrågningar började strömma in utan att jag förstod hur mina vänner kunde hitta mig.

Det första jag gjorde på Facebook var att besöka en väns profil och fick syn på något som hette ”Puffa” varpå jag tryckte på knappen. ”Du har nu puffat Johanna”. Jaha? Och det betyder? Förvirringen av den nya plattformen var total och jag hatade att inte ha kontrollen.

Bara fantasin kan sätta stopp

Nu 5 år senare har jag och Facebook lyckats bli väldigt bra vänner. När jag började praktisera på Najja trodde jag att jag redan visste allt om Facebook. Tänk så fel jag hade! Jag hade helt missat att Facebook inte bara är en arena där folk socialiserar och utbyter åsikter med varandra. Det är även en stor kanal för företag att informera och kommunicera med sina intressenter.

Sedan dess har jag haft ett stort intresse för sociala medier och jag inser nu hur mycket man kan göra, både som privatperson men även som företag. Sociala medier är i princip obegränsade och möjligheterna är nästan oändliga, så länge fantasin inte säger stopp.

Finns alltid mer att lära

Strategier i sociala medier är bland det roligaste jag vet. Min nördighet har tagit mig så långt att jag kan sitta på kvällarna och titta på hur olika företag använder sina sociala medier, läsa artiklar och googla fram olika strategier.

Det blev knappast någon överraskning att min C-uppsats handlade om just budskapsstrategier på Facebook. Men än så länge är jag långt ifrån fullärd (om det ens är möjligt) inom det här området. För trots att det var 5 år sedan jag skapade mitt konto på Facebook kan jag fortfarande inte förstå vad ”puffa” riktigt innebär…

/Jenny

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *