Social selling

Jag läste en text kring begreppet social selling nu här på förmiddagen. Buzzword nr 1 just nu. Martin Sundler som skrev texten är försäljningschef på Poolia och kommer alltså från ett annat perspektiv än vad jag gör men det spelar ingen roll.

Vi har jobbat och stöttat en del av våra kunder i att växla upp deras kommunikation i sociala medier. Social selling knyter ihop kommunikation med säljprocessen på ett väldigt snyggt och (tycker jag) roligt sätt. Martin sätter huvudet på spiken med nyttan av det. Att det inte handlar om att trycka ut sina erbjudanden, knyta kontakter och sen kallringa utan att lyssna. Lyssna på kundernas behov, se affären i ett tidigt skede och anpassa erbjudandet så det verkligen passar.

Det där med att lyssna, en av de viktigaste delarna i att kommunicera.

”En ”Social Seller” inom B2B använder sitt personliga nätverk för att hitta potentiella kunder, relatera till deras behov och engagera dem. Beroende på var kunden befinner sig i köpprocessen så tas processen framåt via rätt kanal. Social Selling är en metodik att förena sociala medier i den traditionella säljprocessen där digitala verktyg används för att utveckla relationer och skapa förutsättningar för ökad försäljning.” Martin Sundlers text på LinkedIn

Jag skulle kunna använda de där orden mer eller mindre rakt av men ur mitt kommunikatörsperspektiv. Organisationer som bara trycker ut sina meddelanden i sociala medier är tråkiga att följa. Organisationer som lyssnar på mig och ger mig det jag vill ha, blir inspirerad av osv är värda att följa och de delar jag gärna vidare.

Och jisses vad roligt det är att kommunikation och försäljning möts i större utsträckning och att det börjar hända saker på det här området. Det är bra för säljorganisationer och det är bra för kommunikationsavdelningar. :)

/Stina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *